De Zonnewende is de plek
waar voor ieder kind
de zon op gaat
Omdat De Zonnewende een kleine overzichtelijke school is met een vast en betrokken team kennen we alle kinderen. We werken samen om die kinderen, waar we 100% voor gaan, alles te bieden wat ze nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
Als een kind onze school verlaat heeft het de kennis en vaardigheden om
- een volgende passende stap te zetten in de schoolloopbaan;
- verder te groeien tot een prachtig mens voor onze maatschappij.
Wij helpen kinderen deze kennis en vaardigheden te ontwikkelen door de volgende kernwaarden centraal te stellen:
Samenwerken
‘It takes a village to raise a child’, is een oud Afrikaans gezegde waarmee bedoeld wordt dat bij het opvoeden en leren van kinderen alle mensen in de directe omgeving van het kind betrokken zijn. Het is dus de hele gemeenschap uit je omgeving: vrienden, ouders van vrienden, docenten, opa’s, oma’s, familie, sportclubs, kinderopvang,... die allemaal invloed hebben op de ontwikkeling van kinderen. Ouders dragen niet langer alleen de verantwoordelijkheid voor de opvoeding. De school heeft daarentegen ook niet meer het monopolie op leren. Leren doe je overal en is niet meer gebonden aan tijd en plaats. We willen zo goed als mogelijk gebruik maken van de kennis en expertise van onze kern-, en ketenpartners. Ook expertise buiten de school wordt gebruikt door structureel samen te werken in een professionele omgeving. Wij vinden dat de ouders van onze kinderen daar onmisbaar in zijn. Zij kennen hun kind als geen ander. Daarom willen we met hen samenwerken als partner. Ieder vanuit zijn of haar eigen rol. Daarnaast vinden we het ook van het grootste belang dat kinderen samenwerkend leren. Wij geloven dat samen, beter is. Dat we ons best moeten doen om de ander te begrijpen om zelf begrepen te worden en dat we van elkaars talenten kunnen leren.
Toekomstgericht
Het is onze missie om kinderen dat te bieden wat ze nodig hebben voor de toekomst. Dat is de nabije toekomst: morgen, volgende week en op het voortgezet onderwijs. En voor de toekomst verder weg: een baan en actief deelnemen aan de samenleving. Onze kinderen groeien op in en met hun eigen omgeving. Thuis, de wijk, de stad. Wij willen hen leren wat die omgeving te bieden heeft en wat die omgeving van hen verwacht. We vinden het daarom belangrijk om actief te werken aan zelfstandigheid, zelfvertrouwen, zelfkennis en een goede beheersing van de Nederlandse taal. We doen dat door brede ontwikkeling van kwaliteiten die we samen ontdekken en uitbouwen en een optimaal taalaanbod passend bij de ontwikkeling en de achtergrond van ieder kind.
Plezier
Wij geloven dat opvoeding, ontwikkeling en onderwijs het allerbeste gaat als iedereen er plezier in heeft. Wij hebben plezier in ons werk. Dat willen we uitstralen en overbrengen op kinderen, ouders en partners waarmee en waarvoor wij werken. Plezier vertaalt zich namelijk in succes, waardering en het gevoel dat je ertoe doet. Als je plezier hebt in je werk voel je je fitter, praat je met enthousiasme en trots over wat je doet en wat je kan, heb je meer over voor de ander en je hebt een positieve invloed op je omgeving. We zijn allen gericht om op een plezierige manier samen te werken en met elkaar om te gaan. Dat is goed voor alle betrokkenen, de kinderen voorop.
Eigenaarschap
Als eigenaar voelen wij verantwoordelijkheid en ruimte. Deze krijgen we, vragen we en nemen we. Op onze school bedenken en organiseren wij zelfstandig. Een gevoel van verbondenheid en vertrouwen is hierbij essentieel. Wij zijn op ons eigenaarschap aanspreekbaar en we krijgen er waardering voor. Eigenaarschap heeft invloed op onze houding, ons gedrag, onze motivatie en daarmee op onze prestaties en ons welbevinden. Wij zijn eigenaar als we het gevoel hebben dat we invloed kunnen en mogen hebben. Wij hebben allemaal een sleutel in handen.
"Ik durf! Ik zorg goed voor mijzelf en een ander. Ik zorg goed voor mijn en andermans spullen en mijn taken. Ik vertrouw op de ander en mijzelf. Ik kan zelf beslissingen nemen. Ik geef ruimte aan de ander en mijzelf. "
"Zie ik wie ik ben en wat ik kan? Zien jullie wie ik ben en wat ik kan?"
Om deze visie vorm te geven, werken wij samen. Samenwerken als team van de hele Brede School, samenwerken met externe partners, samenwerken met ouders en, dat is nog het belangrijkst, samenwerken met kinderen